top of page
Fietstocht:  Ster

Relais des Fagnes - Av. Joseph Jongen - Sart-Station - Ravel - Hockai - Ster - Francorchamps - Ravel - Cokaifagne - Relais des Fagnes

​

• 20 km lange fietstocht, over comfortabele (fiets)wegen.

• Veel dalende stukken, maar ook een nijdige klim van zo’n 300 m en 2 stroken vals plat (3 km en 5 km)

1. Vertrek op Route de Hockai naar links voor een stukje afdaling. Let op: je komt zo dadelijk bij de grote baan uit!

2. Deze steek je - voorzichtig - over om de afdaling aan de overkant vrolijk verder te zetten.

3. Fiets helemaal door tot bijna aan het einde van de weg, waar je links een elektriciteitstorentje opmerkt.

4. Recht daar tegenover is er een straatje met een bord waarop een fietser, voetganger en ruiter staan. Hier draai je in, naar rechts dus.

5. Je komt terug uit bij de grote baan, naast het oude spoorwegstation, nog heel duidelijk herkenbaar.

6. Iets naar links aan de overkant, tegenover het bushokje, loopt de fietsroute door, via de vroegere spoorlijn “ligne 44a”.  Je rijdt hierin en blijft een drietal km rechtdoor fietsen (vals plat!).

7. Dan rijd je onder een brug door en even later zie je een tweede brug opduiken. Hier ga je via het hellend vlak rechts naar omhoog en je komt in Hockai uit. Tijd voor een kleine pauze in hotel Beau Site.

8. Daarna steek je de brug over (richting fietsknooppunt 74). (Als Beau Site gesloten is, heb je hier nog kans op koffie, in Café Ardennais.)

9. Neem rechts naast de kerk de “Rue de la Fohalle” en dan de “Chemin du Grand Biseu”, rechts naar beneden, richting “Tribunes”. Nu een eind heerlijk naar beneden fietsen tot je onder de autostrade doorrijdt.

10. Even verderop, na enkele bochten, kom je bij een kruispunt. Draai rechtsaf, de “Chemin de Tisimany” in en enkele bochten verder passeer je het riviertje Hockai en kom je in een mooi bos terecht.

11. In het midden van het bos is er plotseling een kruispunt (met rechts een wegwijzer naar “toutes directions”). Maar wij kiezen links, de "Rue de la Hârotte": Het wegdek is in slechte staat, maar het is een leuk bos- en veldweggetje dat enkele watertjes passeert en uitkomt op een kruispuntje met glasbollen. Hier ga je rechtsaf.

12. Bovenaan rij je rechtdoor de "Rue Mathieu Nisen" in, voorbij de school en de kerk van het dorpje Ster.

13. Bij de splitsing aan de zitbank naar links en bij de volgende splitsing naar rechts, de "Rue de Frêne" in. Nu is het tijd voor de "nijdige klim": zo'n 300 m steil naar boven... Boven kom je op een brede weg uit, die je naar links indraait, richting Stavelot. En nu is het weer een heerlijk eind afdaling, tot in Francorchamps.

14. Beneden aangekomen, zie je recht voor je uit het bord “Pre-Ravel” op. Draai rechts in, tussen de paaltjes door en volg de wegwijzer “Hockai - 5 km”. Nu fiets je 5 km op vals plat tussen de venen, tussen de weiden en tussen de bossen. Even moet je eraf om onder de autostrade door te raken, maar je komt vanzelf terug op het juiste pad als je de bordjes “Ravel” volgt.

15. Uiteindelijk bereik je opnieuw de brug van Hockai. Ga eronderdoor en klim dan via de helling links terug naar boven.

16. Vervolg je weg naar rechts en dan met de bochten mee, naar rechts en naar links, de Route de Hockai in.

17. Tot aan het “château d’eau” (de groene “molshoop” rechts van de weg) is het lichtjes bergop, maar vanaf daar kan je nog even genieten van een stuk afdaling, om zo terug bij “Relais des Fagnes” uit te komen.